2023-05-25

«333 (888) кілометри наукової доброчесності в дії»: молоді вчені закладів вищої освіти обговорили академічну доброчесність в Україні та за кордоном

23 травня Голова ради молодих учених факультету філології, психології та педагогіки Полтавської політехніки Анна Павельєва спільно з молодими вченими із Києва та Херсону провела наукову онлайн-кав’ярню «333 (888) кілометри наукової доброчесності в дії». Учасники обговорили особливості впровадження академічної доброчесності у закладах вищої освіти та ознайомились із проблематикою і міжнародним досвідом наукової доброчесності.

«333 (888) кілометри наукової доброчесності в дії»: молоді вчені закладів вищої освіти обговорили академічну доброчесність в Україні та за кордоном

23 травня 2023 року Голова ради молодих учених факультету філології, психології та педагогіки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Анна Павельєва спільно з молодими вченими із Києва та Херсону провела наукову онлайн-кав’ярню «333 (888) кілометри наукової доброчесності в дії». До науково – освітнього івенту також долучились науково – педагогічні працівники та студенти різних структурних підрозділів Полтавської політехніки.

Це вже другий спільний захід, організований молодими вченими для висвітлення питання академічної доброчесності. Минулорічну наукову кав’ярню «333 кілометри наукової доброчесності в дії», присвятили питанням академічної доброчесності, масштабна подія об’єднала чотири десятки слухачів із різних куточків України. Назва заходу традиційно символічна - 333 км – відстань від Києва до Полтави, 888 км – відстань Київ-Полтава-Херсон.

Модераторкою заходу виступила Ольга Мусіяченко, голова Наукового товариства студентів, аспірантів, докторантів і молодих вчених Київського університету імені Бориса Грінченка, заступниця декана з науково-педагогічної та соціально-гуманітарної роботи факультету здоров’я, фізичного виховання і спорту Київського університету імені Бориса Грінченка.

Під час заходу з цікавою доповіддю виступила Анастасія Котелевець, заступниця голови Наукового товариства студентів, аспірантів, докторантів і молодих вчених Інституту людини Київського університету імені Бориса Грінченка, викладачка та аспірантка спеціальності 231 «Соціальна робота» кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, («Основи академічної доброчесності – що має знати кожен»), яка розповіла слухачам про Закон України «Про освіту», Розділ V «Забезпечення якості освіти», Стаття 42 «Академічна доброчесність», зосередивши увагу присутніх на тому, що таке академічна доброчесність, навіщо вона потрібна, які бувають різновиди порушень академічної доброчесності та покарань за академічну недоброчесність.

Класними медійними кейсами поділилася Тамара Мандич, голова Наукового товариства студентів, аспірантів, докторантів і молодих учених Херсонського державного університету, викладачка кафедри української і слов’янської філології та журналістики, яка виступила з презентацією «Створення медіаконтенту про доброчесність: аналітична та режисерська робота студента» та поділилась практичним досвідом залучення здобувачів вищої освіти до процесу впровадження академічної доброчесності через творчі завдання, а саме – через медіаконтент (банери, слайд-шоу, відео-роботи, мультфільми, журнали).

Спікерка розповіла про практичні кейси, коли студенти моделюють ситуації, у яких мають місце порушення принципів академічної доброчесності, і на їхній основі створюють актуальний медіаконтент. Наприклад, творча робота студентка Нікіти Лісовця у жанрі мультфільму стала надзвичайно популярною та набрала вже більше 6,5 тисяч переглядів на YouTube.

До презентації практичної досвіду долучилася Дана Сопова, докторка філософії, викладачка циклової комісії з педагогічної освіти, член наукового товариства студентів, аспірантів, докторантів і молодих вчених Фахового коледжу «Універсум» Київського університету імені Бориса Грінченка. Науковиця поділилась досвідом формування академічної доброчесності у науковій діяльності майбутніх фахівців педагогічних спеціальностей.

Зокрема, доповідачка висвітила результати дослідження з порівняння академічної поведінки студентів педагогічних спеціальностей коледжу при MUNI PED (Брно, Чеська Республіка) та студентів Фахового коледжу «Універсум» Київського університету імені Бориса Грінченка. Дослідження проводилось з урахуванням таких форм академічної недоброчесності, як застосування обманних технік на іспитах, плагіат з Інтернету без будь-якої обробки тексту, нечесне виконання домашніх завдань (списування, повторне використання інших робіт інших студентів тощо).

Також спікерка розповіла які саме заходи для популяризації академічної доброчесності проводяться в Київському університеті імені Бориса Грінченка. Наостанок науковиця висвітила питання походження та значення терміну «плагіат», що таке «академічний плагіат» та чому це погано, що не є плагіатом, як уникати плагіату, яка різниця між «навмисним» та «ненавмисним» плагіатом за Баррі Гілмором, як боряться із плагіатом за кордоном, що включає в себе поняття академічної доброчесності, що таке «Кодекс честі у навчання» та як він разом із високим рівнем інформаційної культури допомагає впроваджувати академічну доброчесність у закладах вищої освіти. Спікерка також ознайомила учасників заходу із першим Етичним кодексом науковця (січень 1984 року, Уппсала, Швеція) та пояснила, як правильно цитувати та використовувати джерела.

Анна Павельєва, голова Ради молодих учених факультету філології, психології та педагогіки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», координаторка зовнішніх комунікацій в Eurodoc, кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри германської філології та перекладу виступила з доповіддю «Академічна доброчесність в європейському контексті» та розповіла про визначення понять academic integrity (академічної доброчесності) або academic honesty (академічної чесності) за кордоном та про 5 основних компонентів академічної доброчесності (honesty, trust, respect, fairness and responsibility), а також про те, як розуміють порушення академічної доброчесності («академічно неправомірну поведінку» або «академічну недоброчесність») європейські науковці. Спікерка також висвітила діяльність ALLEA (All European Academies) та основні положення European Code of Conduct for Research Integrity 2017 року, діяльність The Council of Europe Platform on Ethics, Transparency and Integrity in Education (ETINED) та дослідження впливу пандемії COVID-19 на дотримання академічної доброчесності, яке провела Council of Europe (Ради Європи), у 2021 році, конкурс проєктів академічної доброчесності «Best Practice Programme» та про найцікавіші кейси переможців цього конкурсу 2021-2022 року (Dilemma Game App, Privacy in Research: Asking the Right QuestionsMind the GAP : online training on Good Academic research Practices, Research Integrity and Responsible Scholarship Course, The Embassy of Good Science.

Науковиця також розповіла слухачам про впровадження принципів академічної доброчесності в Полтавській політехніці.

Нагадаємо про локальні нормативні документи щодо академічної доброчесності, що діють у Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»:

З пріоритетними напрямками нині діючої «Антикорупційної програми Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка на 2021-2022 роки» можна ознайомитися у розділі «Запобігання корупції» офіційного сайту Полтавської політехніки.

За детальнішою інформацією, індивідуальними консультаціями можна звернутися: ауд. 205 Центрального корпусу університету або за телефонами: +38 (0532) 500264, +380 (66) 526 52 01 – Дмитро Юрійович Павлухін. Конфіденційність гарантовано.

Раніше 63 студенти-учасники наукового гуртка «Філологія» разом із керівником гуртка успішно пройшли онлайн-курс «Академічна доброчесність для викладачів» на освітній платформі Prometheus, для викладачів та студентів кафедри германської філології та перекладу було проведено тренінг з академічної доброчесності, науковиця-філолог долучилася до роботи журі конкурсу наукових проєктів за напрямом «Наука та освіта: утвердження академічної доброчесності та наукової етики» при Київському університеті імені Бориса Грінченка.

 

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»