2020-08-10

Як порозумітися під час розмови: викладачка пройшла курс британського професора

Кандидат філологічних наук, доцент кафедри германської філології та перекладу Анна Павельєва пройшла онлайн-курс з функціональної та психолінгвістики на австралійській освітній платформі дистанційного навчання Openlearning, яка співпрацює із 76-ма науково-освітніми установами світу.

Як порозумітися під час розмови: викладачка пройшла курс британського професора

Онлайн-курс «Connecting Through Talk – Introduction» («Взаєморозуміння через розмову – вступ до курсу») розроблений, професором університету Воллонгонг та університету імені Чарльза Стюарта, доктором Елізабет Томпсон (Dr. Elizabeth Thomson), а також старшим науковим співробітником Академії Вищої Освіти (Великобританія).

Основою цього курсу є роботи відомих учених – дослідника функціональної лінгвістики – професора Майкла Халлідея (prof. Michael Halliday) та психолога, доктора Маршалла Розенберга (dr. Marshall Rosenberg), засновника галузі лінгвістики, який досліджує ненасильницьку комунікацію – процес підтримання стосунків та урегулювання конфліктів як у міжособистісних відносинах, так і у суспільстві мовленнєвими засобами.

«Інколи не виходить сформувати думку так влучно, щоб передати свої почуття та наміри, або ж насправді маємо на увазі не те, що говоримо, особливо якщо спілкування відбувається чужою мовою. Ми не можемо контролювати як наші меседжі сприймуть інші люди, але здатні максимально підвищити шанси на позитивний ефект від наших слів за допомогою правильного вираження думки відповідними лексичними та граматичними засобами. Коректно формулювати свої думки особливо важливо для перекладачів, тож отримані під час опанування цього курсу знання я планую використовувати на практичних заняттях з перекладу зі студентами спеціальності «035 Філологія», – коментує кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри германської філології та перекладу Анна Павельєва. – Головною перевагою цього освітнього проєкту є те, що кожен курс моніториться його автором – тьютором, який відслідковує прогрес усіх учасників та коментує виконані ними завдання, тобто під час усього процесу навчання відбувається живе спілкування із розробником курсу – викладачем одного із провідних вузів світу, що, беззаперечно, сприяє кращому розумінню та сприйняттю матеріалу».

Курс складається із 3-х освітніх модулів, кожен з яких поділений на 3 підрозділи та включає теоретичну частину і практичні завдання.

1) “Module 1: Why compassionate talk?”

У цьому модулі розглядається, що таке співпереживання та співчуття, як їх можна виразити мовними засобами, зокрема через правильний вибір займенників, дієслів та прикметників з позитивною та негативною конотацією, а також відповідних граматичних структур. Автор курсу пояснює, як правильно будувати схвальні та критичні судження на прикладах промови президента США Дональда Трампа, присвяченої можливому імпічменту, та виступу ірландського прем’єр-міністра Лео Варадкара на тему епідемії коронавірусу, способів запобігання цій хворобі.

2) “Module 2: A framework of compassionate talk”

Розділ присвячений аналізу основ співчуття/співпереживання – 2-м блокам («наміру» та «увазі»), 4-м складовим (спостереження-почуття-потреби-прохання) та 3-м основним принципам (“self connection”/«самозв’язок» – відкритість до співбесідника, “honest self-expression”/«чесне самовираження» – щира розмова на ту тему, що хвилює мовця та “empathy” – увага до того, що хвилює вашого співбесідника). На прикладі ситуацій, окремих монологів та діалогів автор курсу розглядає усі ці складові співпереживання у мовленні та пояснює, як правильно їх формулювати засобами англійської мови.

Окремо досліджувались два важливих способи мовлення – “reactive talk” (зворотна спонтанна реакція на подію, що стимулювала сплеск негативних емоцій) та “responsive talk” (продумана, виважена відповідь на події, що викликали негативні емоції, яка побудована таким чином, щоб згладити конфлікт).

3) “Module 3: Preparing for a difficult conversation”

Матеріали цього модулю присвячені тому, як урегульовувати конфліктні ситуації словесно, як правильно формулювати свої думки по схемі «спостереження-почуття-потреби-прохання».

Openlearning – австралійська освітня платформа дистанційного навчання, яка співпрацює із 76-ма науково-освітніми установами світу, та представляє 270 курсів типу MOOC (Massive Open Online Course – МВКДН –масовий відкритий курс дистанційного навчання) із різних дисциплін для 2,7 млн користувачів (станом на липень 2020 року). По закінченню курсів та виконавши усі завдання та тести, онлайн-студенти отримують сертифікати із унікальним ідентифікатором, який дозволяє перевірити та відстежити кожен сертифікат у системі Openlearning.

Медіа-центр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»